info@dr-motabar.com   26645841-22255037 (021)

 تفاوت جراحی لیپوساکشن و لیپوماتیک

به راحتی می توانید رویایتان را زندگی کنید.
حتما می دانید که افزایش وزن علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا و کاهش اعتماد به نفس موجب می شود این افراد مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها باشند.
فارق از ابتلا به بیماری های مختلف مثل فشار بالا، دیابت و دردهای مفصلی، چاقی ارتباط مستقیمی با میزان اعتماد به نفس افراد دارد. سالیانه تعداد زیادی از افراد دارای اضافه وزن اقدام به جراحی های زیبایی شکم می کنند. اما همه آن ها از این جراحی رضایت کامل ندارند. آیا می دانید علت چیست؟
بله، عدم آگاهی از چگونگی انجام جراحی های زیبایی شکم و انجام آن توسط پزشکان بی تجربه.
این دو عامل نه تنها شما را به آرزویتان نمی رساند، بلکه موجب می شود عوارض بی شماری را نیز متحمل شوید.
بنابراین بالا بردن سطح آگاهی از جراحی مورد نظر می تواند شما در انتخاب آن کمک کرده تا راحت تر بتوانید بهترین جراح پلاستیک را برای آن انتخاب کنید.
در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پیرامون تفاوت دو جراحی متداول لیپوساکشن و لیپوماتیک بپردازیم:

در ابتدا به توضیح هر یک از این جراحی ها می پردازیم:

جراحی لیپوماتیک شکم

فهرست محتوا

لیپوماتیک شکم را جراحی ایمنی شکم می دانند، آیا می دانید علت قراردادن این قید کنار این جراحی چیست؟ در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
جراحی لیپوماتیک نوعی جراحی زیبایی شکم به شمار می آید که در آن جراح با انتقال لوله ای به نام کانولا و هدایت آن به سمت چربی های اضافی بدون ایجاد حرارت، موجب تخریب فیزیکی چربی ها شده و به وسیله مکنده آن این چربی را خارج می کند.
برای این جراحی جراح ابتدا بیمار را در حالت بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی قرار می دهد . سپس نواحی ای را که باید لوله کاولا از آنجا به داخل شکم هدایت را مشخص می کند. دستگاه لیپوماتیک به علت برخورداری از سیستم هوشمند، زمان نزدیک شدن به بافت های عضلانی متوقف می شود و از عارضه این جراحی مبنی بر ایجاد آسیب به بافت های عضلانی جلوگیری می کند.
حال متوجه شده اید که واژه ایمن به چه علت کنار این عبارت نشسته است.

جراحی لیپوساکشن شکم

این جراحی نیز به مانند جراحی لیپوماتیک در حذف چربی های اضافه شکم استفاده می شود. اما تفاوتی که با جراحی لیپوماتیک دارد تخریب چربی ها به وسیله حرارت است. در این روش این حرارت است که چربی را می شکند نه برخورد های فیزیکی لوله کانولا.
زمانی که چربی ها به وسیله حرارت سوزانده شد به وسیله سیستم مکنده دستگاه خارج خواهند شد.
جراحی لیپوساکشن به دلیل احتمال خطا و ریسک بالا در زمان سوزاندن چربی مورد استقبال قرار نگرفت. از این رو پیشرفت علوم پزشکی در این زمینه متوقف نشد و روشی جدید با عوارض حداقلی به دنیای پزشکی پا نهاد و آن جراحی لیپوماتیک بود. حال دیگر متقاضیان جراحی زیبایی شکم می توانند به راحتی از این روش برای دست یابی به زیبایی اندام شان استفاده کنند.

موارد استفاده از لیپوساکشن و لیپوماتیک

از هر دو این روش ها می توان در ایجاد لاغری در نواحی مختلف بدن استفاده کرد، که عبارت اند از :
• شکم و پهلو
• بازو
• باسن
• صورت و غبغب
• سینه
• اطراف زانو
• ران و ساق پا

مزایای جراحی لیپوساکشن و لیپوماتیک

جراحی لیپوماتیک

  • یکنواختی نواحی استخراج چربی 
  • استفاده از گن به مدت کوتاه 
  • تورم کم     
  • حداقل ترشحات
  • جمع شدن سریعتر پوست بعد از جراحی
  • عدم نیاز به هوشی
  • احساس درد کمتر 
  • دوره نقاهت محدود

جراحی لیپوساکشن

  • مورد استفاده برای نواحی کوچک (غبغب و صورت)
  • درمان ژنیکوماستی (کوچک کردن سینه مردان)
  • درمان تعریق بیش از حد زیر بغل
  • درمان تومورهای خوش خیم

یک توصیه مهم

حال که با تفاوت این جراحی آشنا شدید، می توانید به راحتی هر یک از آن ها را انتخاب کنید. اما باید توجه داشته باشید برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند دستان متبحر یک فوق تخصص جراحی پلاستیک هستید. بنابراین به دنبال بهترین جراح پلاستیک باشد. تنها یک قدم با آرزویتان فاصله دارید پس دست به کار شوید و ادامه زندگی را آن طور سپری کنید که دوست دارید.

تفاوت جراحی لیپوساکشن با لیپوماتیک

در این قسمت به تفاوت این دو جراحی از چند لحاظ خواهیم پرداخت :

تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک از نظر عملکرد

در ابتدا برای مقایسه درست و اصولی دو روش لاغری موضعی لیپوساکشن و لیپوماتیک لازم است که با نحوه عملکرد و چگونگی انجام آن‌ ها آشنا شوید. در هر دو روش لیپوساکشن و لیپوماتیک از تکنولوژی لوله کانولا استفاده می شود و در ابتدا برش‌ های کوچکی در موضع مورد نظر ایجاد شده سپس با ورود کانولا چربی را از بدن خارج می‌ کنند؛ در لیپوماتیک با استفاده از دستگاه کمپرسور هوا و ایجاد لرزش و ارتعاش بافت چربی تخریب و تخلیه می شود؛ این درحالیست که در لیپوساکشن با ایجاد حرارت سلول‌ های چربی را ذوب کرده و سوزانده و سپس از بدن خارج می کنند. به بیانی ساده تر لیپوماتیک نسخه پیشرفته تر و بی خطرتر لیپوساکشن بوده و به دلیل به کارگیری روش فیزیکی به جای روش حرارتی آسیب و عوارض کمتری به همراه خواهد داشت. از جمله مزایای لیپوماتیک نسبت به لیپوساکشن این است که بی حسی موضوعی و بیهوشی الزامی نبوده در حالی که در لیپوساکشن قطعا بیهوشی لازم است.



تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک در مدت زمان اجرا

در لیپوماتیک به دلیل استفاده از ارتعاش و تحریک فیزیکی بافت چربی، مدت زمان کوتاه ‌تری برای تخریب و تخلیه چربی نیاز است در حالیکه در لیپوساکشن جهت تاثیر حرارت و ذوب شدن سلول‌ های چربی به مدت زمان بیشتری نیاز است.


تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک در عوارض بعد از عمل

  • در روش لیپوماتیک پس از تخلیه چربی اضافی، لایه چربی باقی مانده به صورت یکنواخت در زیر پوست قرار می گیرد ولی در نقطه مقابل در لیپوساکشن ممکن است شاهد ناهمواری های چربی در زیر ناحیه مورد نظر باشیم.
  • عدم آسیب رساندن به بافت ‌های چربی اطراف ناحیه مد نظر یکی از برتری ‌های قابل ملاحظه در میان تفاوت‌ های لیپوساکشن و لیپوماتیک است؛ در لیپوماتیک به دلیل اینکه از هیچگونه حرارتی استفاده نمی شود بافت چربی کناری آسیبی نمی ‌بینند؛ در نتیجه در لیپوماتیک تغییر رنگ پوست وجود نداشته در حالیکه در لیپوساکشن شاهد چنین مواردی خواهیم بود.
  • خطر عفونت و آمبولی در روش لیپوماتیک نسبت به روش لیپوساکشن بسیار کمتر است.
  • در لیپوماتیک نه تنها شاهد هیچ گونه شل شدگی و افتادگی پوست نخواهیم بود بلکه لیفت نسبی پوست یکی از برتری‌های این عمل می‌ باشد در حالیکه در لیپوساکشن ممکن از پس از عمل شاهد چین خوردگی و افتادگی پوست ناحیه تحت عمل باشیم.
  • دوران نقاهت در لیپوماتیک به دلیل وارد کردن آسیب کمتر بسیار کوتاه تر از لیپوساکشن بوده و بهبودی سریعتر حاصل می شود.
  • ترشحات پس از عمل در روش لیپوماتیک بسیار سریع تر از لیپوساکشن از بین می رود.
  • مدت زمان لازم جهت بستن گن (برای جمع شدن پوست) در روش لیپوماتیک کوتاه تر و به مدت ۲ تا ۴ هفته و در لیپوساکشن به مدت ۳ تا ۲۴ هفته خواهد بود.

 تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک در نواحی قابل اجرا

روش لاغری با دستگاه لیپوساکشن را می توان در نواحی بیشتری همچون شکم، ران، ساق پا، باسن، غبغب، سینه و کمر انجام داد. این عمل لاغری را به راحتی می توان در هر ناحیه ای از بدن که چربی مقاوم دارد اجرا کرد در حالی که باید عمل لیپوماتیک را تنها در نواحی بزرگ به کار گرفت و به عنوان مثال نمی‌توان در ناحیه ای همچون غبغب از عمل جراحی لیپوماتیک بهره برد.


تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک در هزینه عمل

هزینه هر دو روش لاغری موضعی همانند تمامی عمل های جراحی به عوامل متعددی همچون ناحیه مورد هدف، میزان چربی که باید تخلیه شود، تبحر پزشک، تجهیزات بیمارستان و… بستگی دارد؛ ولی به طور کلی روش لیپوماتیک به دلیل استفاده از تکنولوژی جدیدتر، مزایای بیشتر و عوارض کمتر، هزینه بیشتری نیز خواهد داشت.

تفاوت کلی و مقایسه جراحی لیپوماتیک با جراحی لیپوساکشن در حالت 

شاید تا حدودی با خواندن روش انجام هر یک از این جراحی ها کمی با تفاوت آن ها آشنا شده باشید، اما این پایان ماجرا نیست. تفاوت های اساسی را در ادامه خواهید خواند:
این دو جراحی از لحاظ هدف که آن کم کردن حجم شکم به وسیله از بردن چربی ها است با یکدیگر مشترک هستند. اما تفاوت اصیل در روش انجام آن ها است که تا حدودی در بالا به آن اشاره شد. اما تفاوت های دیگر عبارت اند از:

                 جراحی لیپوماتیک                                                               جراحی لیپوساکشن

استفاده از ارتعاشات فیزیکی برای حذف چربی ها                                    استفاده از حرارت برای حذف چربی ها

امکان استفاده از چربی ها برای تزریقات زیبایی                                      عدم استفاده از چربی ها به سبب سوختن

ایمن و بی خطر بودن بودن                                                               احتمال وجود عوارض

مدت جراحی ۴ ساعته                                                                     مدت جراحی ۶ ساعته

دوره نفاهت ۱ الی ۲ روزه                                                               دوره نقاهت ۲ تا ۱ هفته

کبودی و عفونت حداقل                                                                    کبودی و عفونت بسیار

استفاده از گن تا ۲ الی ۴ هفته                                                           استفاده از گن تا ۳ الی ۲۴ هفته

         

 

جمع بندی

اگر شما نیز احساس چاقی می کنید و چاقی شما از نوعی است که رژیم غذایی و ورزش در از بین بردن آن موثر نیست، بنابراین لاغری با دستگاه می تواند بهترین گزینه پیش رویتان باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع روش های لاغری موضوعی ارائه شده است که لازم است پیش از هر اقدامی با پزشک متخصص خود مشورت کرده و با توجه به وضعیت جسمانی خود و نظر پزشک، روش ایده آلتان را برگزینید. در این مقاله به بررسی تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک از جنبه های گوناگون پرداختیم تا شما بتوانید در انتخاب روش مناسب خود انتخابی بهتر داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
دکتر امیر رضا معتبر

فوق تخصص جراحی پلاستیک , ترمیمی و جراح زیبایی عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران میباشد داشتن سابقه متعدد اعمال جراحی زیبایی بینی ,صورت و پری اوربیت(پلک) عضو هیات علمی و استادیار دانشکده پزشکی

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه
تماس با پزشک