info@dr-motabar.com   26645841-22255037 (021)

مراقبت های بعد از پروتز باسن

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی، درهای زیادی در حوزه جراحی های زیبایی به روی افراد باز شده است. یک سری تکنیک های پیشرفته کشف شده اند که قبلا رسیدن به آن ها محال و آرزو برای افراد بود. یکی از جراحی هایی که با پیشرفت علم در جراحی های زیبایی یافت شد، بزرگ کردن و برجسته کردن باسن با استفاده از پروتز باسن است. این جراحی نیز همچون جراحی های زیبایی دیگر نیاز به یک سری مراقبت ها دارد تا بتوان به بهترین نتیجه ممکن رسید. البته در این جراحی ،انتخاب بهترین جراح پلاستیک نیز بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص مراقبت های بعد از عمل پروتز باسن صحبت نماییم.

مراقبت های بعد پروتز باسن

مراقبت های بعد از پروتز باسن

یک سری اقدامات و مراقبت هایی بعد از عمل پروتز باسن صورت گیرد تا افراد به بهترین نتیجه ممکن رسیده و کم ترین دوره نقاهت را داشته باشند. این اقدامات و مراقبت ها به شرح زیر است :

داشتن سبک زندگی سالم

  • عدم استعمال دخانیات
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • عدم نوشیدن مشروبیات الکلی
  • ورزش کردن

با رعایت موارد فوق می توان به ماندگاری جراحی پروتز باسن کمک زیادی کرد.

پوشیدن گن مخصوص در تمام طول روز

باید به مدت بسه هفته و هر روز و ۲۴ ساعهته این گن را پس از جراحی پروتز باسن به همراه داشته باشید. این گن مخصوص را باید از مراکز طبی و ب سایز خود تهیه کنید. این گن نباید فشار زیادی به باسن و پروتزهای شما وارد کند. در صورتی که این گن ردی از خود بر روی باسن جا انداخت، بدین معنی است که خیلی تنگ است. در این صورت باید به پزشک اطلاع داده تا گن مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

خوددراری از فشار آوردن بر روی ناحیه پروتز باسن

هنگامی که استراحت می کنید، مدتی روی شکم دراز بکشیدن تا به پروتزهای باسن فشار وارد نشود. چرا که اینکار می تواند به پروتزها آسیب وارد کرده و یا از ماندگاری آن ها بکاهد. معمولا ۷ الی ۸ هفته نباید روی باسن نشت و این توصیه را پزشک متخصص خواهد کرد. یک سری بالشتک های مخصوص وجود دارند که افرادیکه قادر نیستند که به هیچ عنوان روی باسن ننشیند، از آن ها استفاد ه نمایند. نحوه نشستن بر روی این بالشتک ها مخصوص بوده که آموزش آن ها داده می شود.

مدت دوش گرفتن بعد پروتز باسن

دوش گرفتن پس از جراحی پروتز باسن تا چند روز پس از عمل پروتز باسن ممنوع است. این در حالی است که کسانی که عدت به دراز کشیدن در وان حمام دارند، تا ۶ هفته پس از جراحی نباید این کار را انجام دهند. اگر روی زخم ها گازهای استریل قرار داده شده است، می توانید آن ها را بردارید، ولی حتی پس از آن نیز نباید زخم ها را دستکاری کنید. اجازه تماس نمستقیم آب با زخم ها را ندهید

ماساژ در دوره مراقبت های بعد پروتز باسن مجاز است؟

اتفاق نظری در میان پزشکان در این خصوص که آیا ماساژ بعد از پروتز باسن ، مفید است یا خیر، وجود ندارد. برخی پزشکان ماساژ دادن بعد از پروتز را ضروری نمی دانند، در حالیکه برخی دیگر، برای ارتقا تخلیه لنفاوی و کمک به هموار شدن برآمدگی ها و ناهمواری ها، آن را توصیه می کنند. ولی به طور کلی، ماساژ دادن، جزو مواردی است که از سوی بسیاری از پزشکان، بعد از پروتز کردن باسن، اجتناب از انجام آن توصیه می شود.

تغذیه بعد از عمل پروتز باسن

یکی از مهم ترین نکات مراقبتی پس از جراحی پروتز باسن، غذا خوردن و داشتن برنامه و رژیم غذایی طبق ان است که روند تریجی نیز دارد. قبل از عمل پروتز باسن، حتی اگر خیلی گرسنه هستید،؛ نباید چند ساعا قبل از جراحی نیز وعده های غذایی زیاد و مفصل بخورید. حداقل و سبک ترین غذایی که قبل از جراحی می توان استفاده نمودف سوپ معمولی است، آن هم به اندازه یک کاسه کوچک.

مصرف سبزیجات و آبمیوه های تازه و خانگی می تواند به عنوان اولین و بهترین وعده غذایی پس از جراحی باشد. باید این تکته را در نظر داشته باشید که وعده های غذایی شما در عین اینکه سبک و سالم باشند، مغذی و مفیدترین مواد غذایی برا به بدن شما برسانند. پس از داشتن یکی دو وعده غذایی اول به این صورت، می توانید از گوشت و سبزیجات و لبنیات نیز استفاده کنید. استفاده از مواد دارای فیبر در رژیم غذ ایی، از مشکل یبوست نیز پیشگیری می کنید.

نوشیدن قهوه گزینه خوبی می باشد، ولی به خاطر داشته باشید که مصرف مقدار زیاد کافئین، در طول دوره ریکاوری، توصیه نمی شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
دکتر امیر رضا معتبر

فوق تخصص جراحی پلاستیک , ترمیمی و جراح زیبایی عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران میباشد داشتن سابقه متعدد اعمال جراحی زیبایی بینی ,صورت و پری اوربیت(پلک) عضو هیات علمی و استادیار دانشکده پزشکی

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
تماس با پزشک