مراقبت های بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی نیاز است تا یکسری مراقت ها و اقدامات انجام گیرد تا هم درد و ناراحتی ها کنترل شود و هم از ظاهر بینی حفاظت گردد. شکل بینی در دوره نقاهت در حال تغییر است و تورم ناشی از عمل به مرور بهبود می یابد. در این دوره  پیچیدگی های اندکی وجود دارد که با رعایت نکاتی که در ادامه به آن ها می پردازیم می توان با موفقیت بر آن ها فائق آمد.

کنترل درد بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی کمی درد و ناراحتی وجود دارد که مورد شایعی بعد از جراحی است. با مصرف برخی داروهای مسکن می توان تا حدود زیادی بر درد غلبه نمود. استامینوفن در اغلب موارد برای کنترل درد استفاده می شود. در صورتی که به داروهای خاصی حساسیت دارید پزشک می تواند داروهای دیگری را جایگزین کند. ظرف ۷۲ ساعت بعد از جراحی بینی درد به مرور کاهش می یابد. در صورتی که بعد از یه روز درد شدیدتر شود لازم است تا به پزشک مراجعه گردد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

تورم و کبودی بعد از عمل بینی

کبودی و تورم بعد از عمل بینی مورد غیر طبیعی نیست. این علائم در اغلب اوقات در روز دوم بعد از جراحی وخیم تر می شود و سپس به مرور زمان بهبود می یابد. مقدار کبودی و کوفتگی در افراد مختلف متفاوت است. اکثر تورم ها در اطراف چشم ها رخ می دهد ولی برخی کبودی ها در اطراف گونه ها هم مشاهده می شود. اگر تیغه بینی یا نوک بینی مورد جراحی قرار گرفته باشد، کبودی علامت شایعی خواهد بود.

ترشحات خونی از بینی بعد از عمل بینی

احتمال دارد که بعد از جراحی ترشحاتی که حاوی خون هستند از بینی فرد خارج شود. از پانسمان مخصوصی در زیر بینی برای کنترل این ترشحات استفاده می شود. این پانسمان های با قدرت جذب بالا بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل نیاز به تعویض دارند و تا ۱۰ الی ۲۰ بار در طول دوره نقاهت تعویض می گردند.

محافظت بینی از ضربات احتمالی

به دلیل محل قرار گیری بینی و بیرون زدگی آن، احتمال ضربه خوردن به بینی همواره وجود دارد حتی اگر مراقت های لازم هم انجام گیرد. به همین دلیل اسپلینت یا گچ بر روی بینی قرار داده می شود تا حفاظت بیشتری از بینی به عمل آید. بعد از حدوداً ۵ روز تا یک هفته بعد از عمل می توان این گچ را جدا کرد.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر امیر رضا معتبر فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و جراح زیبایی
با شماره ۲۶۶۴۵۸۴۱ – ۲۲۲۵۵۰۳۷ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

گرفتگی بینی بعد از عمل بینی

آزاردهنده ترین مشکل بعد از جراحی بینی گرفتگی بینی است. این مشکل در هفته اول بعد از جراحی باعث پریشانی و ناراحتی فرد می شود. زمانی که گچ بینی باز می شود این مورد تا حد زیادی بهبود می یابد.

ترشح مخاط بعد از جراحی بینی

ترشح بیشتر مخاط در گلو بعد از جراحی یکی دیگر از مشکلات آزاردهنده است. به دلیل وجود تامپون، بینی به ترشح بیشتر مخاط ترغیب می شود. زمانی که تامپون ها کشیده می شوند این مورد بهبود می یابد.

بی حسی در نوک بینی

بی حسی نوک بینی و دندان های بالایی یا سقف دهان بعد از جراحی یکی از عوارض محتمل است. زیرا در طول جراحی به برخی از اعصاب در این نواحی آسیب رسیده است. به مرور زمان و با بازسازی عصب ها این مورد نیز بهبود می یابد. بعد از چند هفته یا ندرتاً چند ماه این مورد رفع می گردد.

منبع : https://www.drducic.com/post-op-instructions/after-rhinoplasty/